Nieuwe event-divisie en Portugees partnership
Standenbouwer Kripton B.V.B.A. (Roosdaal) viert zijn vijf- tiende verjaardag. Natuurlijke biotoop van de KMO is de automotive-sector, die het bedrijf met zijn ietwat apart busi- nes-model heeft weten te charmeren. Binnen dat segment gaat Kripton op zoek naar groei op basis van zijn ervaring met autosalons in binnen- en buitenland. Intussen maakt Kripton zich op om zijn onlangs opgerichte events-divisie te verzelf- standigen. Een recent samenwerkingsakkoord met een Portugese partner moet de standenbouwer binnen het vizier van nieuwe mogelijke klanten brengen.
Drijvende kracht achter Kripton is Erwin Stiers, genoegzaam bekend in het wereldje van de standenbouw. Nu ook zoon Bert als interieurarchitect aan boord is gekomen, maakt Stiers een topprioriteit van de “branding” van Kripton als bedrijf. Zelf kon Erwin Stiers op veertien jaar ervaring in de standenbouwsector bogen alvorens hij in 2003 met Kripton op eigen houtje in de markt stapte. Naast standenbouw is Kripton ook actief in de interieur- inrichting in B2B-omgeving. Doorgaans gaat het om de bouw en inrichting van showrooms, voornamelijk in opdracht van standenbouwklanten. De standenbouw an sich tekent evenwel voor 80% van de omzet. Die beliep vorig jaar 1,5 miljoen euro.
Projectteams met topexpertise.
Kripton hoedt zich voor een zware “overhead”. Vandaar dat de KMO van meetaf opteerde voor een specifiek model binnen de standen- bouw. Erwin en Bert Stiers werken weliswaar samen met een team van drie vaste ontwerpers en evenveel vaste werfleiders, die allemaal be- slagen zijn in de logistiek en ervaring hebben met de administratieve formaliteiten die bij buitenlandse opdrachten horen, maar stellen per opdracht specifieke projectteams samen op basis van de vereiste expertises. Zelf heeft Erwin Stiers het over het “Hollywood-model”, naar analogie met de film “Ocean’s Eleven” waarin George Clooney de geschikte expertise samen zocht voor een inbraakklus.
Erwin Stiers: “Kripton streeft ernaar voor zijn klanten de allerbeste oplossingen tegen de beste prijs neer te zetten. In functie van de behoeften van de klanten zoeken we de meest geschikte expertise in de markt. Voor elk deel- facet binnen de opdracht schakelen we specialisten in. Dat geldt voor de leverancier van de meubelen, maar even goed voor de partij die bijvoorbeeld de plasmaschermen levert of voor de verlichting(seffecten) instaat”. Bijkomend voordeel is dat, naarmate de projecten groter worden, de ingeschakelde teams kunnen worden opgeschaald zonder dat Kript- on als bedrijf onder druk komt te staan. Tevens kunnen verschillende opdrachten gelijktijdig worden verzorgd, precies omwille van de “dedicated project teams”.
Kind aan huis op (inter)nationale autosalons.
Die aanpak wist duidelijk de invoerders van automerken te charmeren. Zo haalt Kripton driekwart van zijn omzet binnen de automo- tive. Als gespecialiseerd standenbouwer verzorgt Kripton structurele opdrachten tijdens de autosalons van Frankfurt, Parijs, Brussel, Genève, Birmingham en Utrecht. De rest van de opdrachten situeert zich binnen de medi- sche sector, de logistieke sector, de bouwsector, … Zo hoort ook Scheuten Glas (Venlo), sinds vorig jaar in handen van Value Enhancement Partners, tot de klanten. Idem dito wat de NAVO betreft, waarvoor Kripton momenteel de accommodatie voor het eigen TV-kanaal in de nieuwe vestiging verzorgt maar ook voor de ondersteuning van de buitenlandse evenemen- ten instaat. Voor motorfietsenfabrikant Benelli richt de KMO zijn Benelux-showrooms in. Het voorgestelde concept zal ook in thuisland Italië worden geïmplementeerd.
Mikken op vijftien grote accounts.
Erwin Stiers: “Kripton hanteert sinds het prille begin een heel specifieke klantenbenadering met uitzonderlijke aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening. Dat kan enkel indien we het aantal grote accounts beperkt houden. Momenteel bedienen we 11 grote accounts, waarvoor we voor sommige verschillende projecten op jaarbasis verzorgen. Dat aantal hadden we graag tot zowat 15 opgevoerd. In eerste instantie focussen we daarbij opnieuw op de automotive. Op het Autosalon van Brussel bouwen we telkens een vijftal grote standen. Dat moet ook mogelijk zijn op andere Europese autosalons, waarvoor we momenteel door- gaans slechts voor één opdrachtgever aan de slag gaan. We kunnen daarvoor terug vallen op onze expertise: we zijn vertrouwd met de verschillende autosalons, we hebben de know- how van de beursorganisatie en onze lokale leveranciers en service-technici ter plaatse.
Binnen de vijf jaar gaan we resoluut voor een omzetverdubbeling”.
Binnen de automotive tekent zich een nieuwe vraag af naar de organisatie van ondersteunende events. Zo organiseerde Kripton na het recente Autosalon een after-party op vraag van sommige merken, met inbegrip van de bijhorende accommodatie. Momenteel heeft het bedrijf een offerte lopen voor de organisatie van een roadshow doorheen heel België voor een bepaalde invoerder. “De eerder dit jaar opgerichte divisie Kripton Events brengen we binnenkort onder in een afzonderlijke rechtsentiteit. Dat zal naar alle waarschijn- lijk gebeuren op joint-venture basis met een partij die ervaring in de evenementiële sector heeft”, kondigt Bert Stiers aan.
Met het Portugese reclamebureau HDTA sloot Kripton zopas een samenwerkingsakkoord. “HDTA zal Kripton als bevoor- rechte partner voor standenbouw aanbevelen aan zijn Portugese en Braziliaanse industriële klanten met expositiebehoeften in België, Nederland, Noord-Frankrijk en Noord-Duitsland,” besluit Erwin Stiers.